Skip to main content

Artikel i Örnsköldsviks Allehanda 27 oktober 2021

En nedläggning av flygplatsen i Örnsköldsvik skulle inte passera obemärkt. Det säger en färsk Swecorapport. Enligt utredningen skulle skattebortfallet bli 215 miljoner kronor.

Flygets vara eller icke vara i Örnsköldsvik – frågan som är lika lätt att finna svar på som den om lokaltrafiken – var uppe på ett välbesökt frukostmöte i på onsdagen.

När pandemin var som svårast sjönk flygsiffrorna snabbare än ett blysänke, men nu finns det ljus i horisonten.

Örnsköldsviks flygplatschef Robert Gyllroth, som självfallet pratade vid frukosttid, pekade nöjt på en återhämtning från tio procent till att det nu är halvfyllda plan som trafikerar sträckan Örnsköldsvik-Arlanda.

Bolaget Air Leap finns på säkrat kontrakt till den sista december. Air Leap har hintat om utökning av trafiken på sträckan, vilket välkomnas av många.

– Men det hjälper inte bara med flygbolag i Örnsköldsvik. Vi måste hitta resenärer också, säger Gyllroth.

EU är ingen stor vän av ekonomiska stöd till flygbolag, men bland annat för norra Sverige har det gjorts undantag.

När det gäller flygfrågor – både tillgänglighet och klimatfrågor – finns ett utbrett samarbete mellan landets fyra nordligaste regioner, och till med med norra Finland och Norge.

I de norra delarna av samtliga ovannämnda länder finns tillgång till råvaror; både i närtid och när det så småningom är dags för elflygplanen att göra entré på allvar. En konsultrapport som Sweco arbetat fram säger att det skulle få följder om flygplatserna i Sundsvall, Kramfors och Örnsköldsvik försvinner.

Det skulle kosta 6 500 arbetstillfällen, påstår Sweco.

För Örnsköldsvik skulle det kosta 1 680 jobb.

Lönesumman skulle minska med 630 miljoner kronor per år.

Skattebortfallet hamnar i så fall på 215 miljoner årligen, enligt Swecorapporten.

– Det där är teoretiska siffror, men jag tror att vi ligger ganska nära sanningen, säger Oliver Dogo, vd på Handelskammaren Mittsverige.

Dogo sa också på frukostmötet:

– Det finns bara en enda lösning. Sitter ingen på stolen när flyget lyfter så spelar inget annat någon roll när det gäller att skapa en ljus framtid för flygtrafiken.

Länk till artikeln!