Skip to main content
Handelskammaren i mediaStartsida

Midlanda tomt och öde – flygplatsen och flygbolagen hotas av nedläggning

By 27 mars, 2020No Comments

Artikel i Sundsvalls Tidning / 27 mars 2020

Sundsvall-Timrå Airport har drabbats hårt av corona. Ett enda flygplan lyfter om dagen, med få eller nästan inga passagerare. Nu slår branschen larm om hotande nedläggning och konkurs.

Det finns inga bilar på parkeringen utanför Midlanda. Ankomsthallen är lika ödslig och folktom. Flygbolagens kontor är obemannade och rulltrapporna till övervåningen står stilla.

– Det är en absurd situation, säger flygplatschefen Frank Olofsson.

I en debattartikel i ST i söndags, undertecknad av bland andra Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplaster, och Handelskammaren Mittsveriges vd Oliver Dogo, slår man larm om den ekonomiska situationen för Midlanda och andra kommunägda regionala flygplatser.

”Frågan är vad som finns kvar när det här har blåst över”

 

– Det var bedrövligt redan tidigare på grund av flygskatten och flygskammen som målade ut flyget som en miljöbov. Sedan kom corona. Frågan är vad som finns kvar när det här har blåst över, säger Oliver Dogo.

Om inte staten ingriper hotas flygbolag som trafikerar Midlanda av konkurs, kanske redan i april eller maj, och det hotar i sin tur Midlandas existens. Intäkterna närmar sig redan noll.

– Våra basintäkter kommer från flygbolagen, startavgifter och annat, och passagerarna som besöker flygplatsen, säger Frank Olofsson.

Flygplatsen behövs, enligt lokalpolitikerna, för att hålla kvar stora företag och arbetsgivare i Sundsvallsregionen. Utan flygförbindelse finns risken att de arbetsgivarna flyttar till andra städer.

– Många företag har verksamhet i andra delar av Sverige och övriga världen. Utan flygplats kan de snabbt tappa intresset för att satsa och investera i den här regionen, säger Oliver Dogo.

Midlanda har också en samhällsviktig funktion som är svår att undvara, enligt Frank Olofsson.

– Ambulansflyget, polishelikoptrarna, försvaret och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap nyttjar och behöver flygplatsen, säger han.

Det är Sundsvalls och Timrå kommun som äger Midlanda och i slutänden kan det vara deras skattebetalare som får ta den ekonomiska smällen. För att överleva corona krävs att staten går in med mer pengar, enligt Handelskammarens vd.

”Det ska inte drabba kommunernas ekonomi”

 

– Den svenska staten bör ta en större roll. Den här situationen har skapats av staten när man sålde ut de regionala flygplasterna till kommunerna och bara behöll de mest lönsamma. Det ska inte drabba kommunernas ekonomi, säger Oliver Dogo.

I väntan på statlig stöd eller att coronakrisen ska mildras tvingas Midlanda till neddragningar och besparingar. De anställda har till exempel inte mycket att göra så de ska deltidspermitteras.

– Från och med den första april går den största delen av personalen ned på 40 procents tjänstgöring, säger Frank Olofsson.

Länk till artikeln!