Global Business Day!

Global Business Day!

Global Business Day, vad är det? Det är en heldag med fokus på globala satsningar där du får inspireras av experter inom export och lokala företag som lyckats med sin internationella resa. Oavsett var på resan ditt företag står är Global Business Day ett forum där du får lära av andras framgångar och misstag, det är också ett utmärkt tillfälle att knyta lokala kontakter!

Datum: 22 oktober

Tid: 09.30 - 15.00

Plats: Örnsköldsvik, Arken - lokal Pinassen

Pris: Kostnadsfritt

Anmäl dig här!

Urval av dagens talare

Från lokalt sågverk till globalt varuhus på 30 år!

Idén bakom solosågen, Logosols första produkt föddes i byn Hundsjö där grundaren Bengt-Olov Byström växte upp. Den första sågen gjordes av trä och väckte stor uppmärksamhet hos svenska skogsfantaster. Efter det var resan igång och företaget etablerade flera viktigare samarbetspartners som tidigt hjälpte dem ut på stora marknader som Tyskland och Ryssland. Idag finns fler produkter än Solosågen och på 30 år har Logosol förvandlats från tillverkare av sågverk till navet i ett växande internationellt nätverk. Här berättar företagets VD Malte Frisk om företagets internationella resa som är något utöver det vanliga!

Influencer succé – den nya contentfabriken

Apollonia San Contreras är Influencer Marketing expert och grundare av det skånska kvinnliga nätverket EMC. Hon har internationell erfarenhet av marknadsföring från bland annat IBM och Svenska Handelskammaren. Influencer Marketing har varit en stor snackis de senaste åren och börjar bli allt viktigare i bolagens marknadsstrategier. Apollonia ger konkreta tips på hur man tillsammans med influencers kan bli mer relevant och bygga trovärdighet i sociala medier oavsett om man är ett storbolag eller precis i början av en produktlansering. Hon visar även hur man hittar influencers och hur potentiella samarbeten kan se ut ifrån ett win-win perspektiv för varumärket och influencern.

Prosharp - Från garaget till världens bästa liga!

Skridskoslipföretaget Prosharp grundades år 1984 i Nolby strax utanför Sundsvall. Då var det nuvarande ägaren och vd:n Magnus Erikssons pappa Rune som utvecklade den första slipmaskinen i familjens garage för att han tyckte sonen fick för dåligt slipade skridskor. Spola fram 35 år och nu har företaget gått från garaget i Nolby till världens bästa liga, NHL, och export till över 80 länder. I dagsläget har företaget 18 anställda utspridda på tre kontor (Njurunda, Boston och Toronto). Exportansvarige Niclas Rosenholm berättar mer om denna framgångssaga och hur företaget ser på framtiden!

Team Mid Sweden