Global Business Day!

Global Business Day!

Global Business Day, vad är det? Det är en heldag med fokus på globala satsningar där du får inspireras av experter inom export och lokala företag som lyckats med sin internationella resa. Oavsett var på resan ditt företag står är Global Business Day ett forum där du får lära av andras framgångar och misstag, det är också ett utmärkt tillfälle att knyta lokala kontakter!

Datum: 22 oktober

Tid: 09.30 - 15.00

Plats: Örnsköldsvik, Arken - lokal Pinassen

Pris: Kostnadsfritt

Anmäl dig här!

Dagens program:

09.30 / Registrering

10.00 - 10.10 / Inledning

10.10 - 10.40 / Omvärldsbevakning Kommerskollegium

10.40 - 11.10 / Prosharp - Från garaget till världens bästa liga!

Prosharp - Från garaget till världens bästa liga!

Skridskoslipföretaget Prosharp grundades år 1984 i Nolby strax utanför Sundsvall. Då var det nuvarande ägaren och vd:n Magnus Erikssons pappa Rune som utvecklade den första slipmaskinen i familjens garage för att han tyckte sonen fick för dåligt slipade skridskor. Spola fram 35 år och nu har företaget gått från garaget i Nolby till världens bästa liga, NHL, och export till över 80 länder. I dagsläget har företaget 18 anställda utspridda på tre kontor (Njurunda, Boston och Toronto). Exportansvarige Niclas Rosenholm berättar mer om denna framgångssaga och hur företaget ser på framtiden!

11.15 - 11.40 / Från lokalt sågverk till globalt varuhus på 30 år!

Från lokalt sågverk till globalt varuhus på 30 år!

Idén bakom solosågen, Logosols första produkt föddes i byn Hundsjö där grundaren Bengt-Olov Byström växte upp. Den första sågen gjordes av trä och väckte stor uppmärksamhet hos svenska skogsfantaster. Efter det var resan igång och företaget etablerade flera viktigare samarbetspartners som tidigt hjälpte dem ut på stora marknader som Tyskland och Ryssland. Idag finns fler produkter än Solosågen och på 30 år har Logosol förvandlats från tillverkare av sågverk till navet i ett växande internationellt nätverk. Här berättar företagets VD Malte Frisk om företagets internationella resa som är något utöver det vanliga!

11.40 - 12.40 / Lunch

12.45 - 13.45 / Influcencer succé - Den nya contentfabriken

Influencer succé – den nya contentfabriken

Apollonia San Contreras är Influencer Marketing expert och grundare av det skånska kvinnliga nätverket EMC. Hon har internationell erfarenhet av marknadsföring från bland annat IBM och Svenska Handelskammaren. Influencer Marketing har varit en stor snackis de senaste åren och börjar bli allt viktigare i bolagens marknadsstrategier. Apollonia ger konkreta tips på hur man tillsammans med influencers kan bli mer relevant och bygga trovärdighet i sociala medier oavsett om man är ett storbolag eller precis i början av en produktlansering. Hon visar även hur man hittar influencers och hur potentiella samarbeten kan se ut ifrån ett win-win perspektiv för varumärket och influencern.

13.45 - 14.00 / Fikapaus

14.00 - 14.30 / En vecka till Brexit!

En vecka till Brexit!

När Storbritannien lämnar EU och den inre marknaden blir det stora förändringar i handeln mellan svenska och brittiska företag. Många företag drabbas av en tullhantering de aldrig har behövt ta hänsyn till tidigare. Hur kommer Brexit påverka ditt företag? Carl Winberg på Business Sweden ger oss en uppdaterad bild av läget och ger tips hur ditt företag kan skapa trygga affärer även efter utträdet.

14.35 - 15.00 / Avslutande paneldiskussion

Team Mid Sweden

[ssba-buttons]